יום רביעי, 12 במרץ 2014

הונאת קשישים בארה"ב על ידי כנופיה ישראלית שהפעילה תרגיל "עוקץ ניגרי" סוכלה על ידי סנ"צ דודי בר



דודי בר, איש מטרה לשעבר וכיום חוקר פרטי, צבר ניסיון רב בחקירות בתחומים שונים, ובניהם מקרי הונאה. אחת הדוגמאות העיקריות לעבודתו בתחום היא חשיפת מקרה חמור של הונאת "העוקץ הניגרי" שהתבצעה מישראל בשנת 2009.
"העוקץ הניגרי" היא הונאה נפוצה שמוכרת למרבית משתמשי האינטרנט מהודעות ספאם שנשלחות אליהם. ההודעה מגיעה בדרך כלל בשם בנקאי ממדינת עולם שלישי המבשר להם על סכום כסף גדול העומד לרשותם ומבקש מהם תשלום כלשהו לצרכי טיפול בהעברת הכסף לרשותם. גולשי האינטרנט המיומנים של היום כבר למדו להתעלם ולמחוק את ההודעות האלה, אך האוכלוסייה המבוגרת יותר, שאינה מחוברת לטכנולוגיה העכשווית, מהווה לעיתים קרובות טרף קל למעשי הונאה מסוג זה.

הונאת קשישים אמריקנים – מישראל

הונאת "העוקץ הניגרי" שבוצעה מישראל בשנת 2009 כוונה דווקא כלפי קשישים מארה"ב. כנופיית נוכלים שפעלה מתל-אביב רכשה מידע על אלפי כרטיסי הגרלה שנרכשו במרכולים בארה"ב. כרטיסים אלה, הנרכשים בעיקר על ידי פנסיונרים, עולים מעט ומספקים לרוכשים הזדמנות לזכות בסכומי כסף הנעים, בדרך כלל, בין עשרות למאות דולרים. הם מהווים גם אמצעי לאיסוף מידע שיווקי, כאשר החברה המשווקת את הכרטיסים מרכזת פרטי כתובת וטלפון של הרוכשים, אותם היא מעבירה לגורמים מסחריים שונים.
בפרטים אלה השתמשה הכנופיה התל-אביבית כדי ליצור קשר טלפוני עם רוכשי כרטיסים ולבשר להם כי הכרטיסים אותם רכשו זכו בהגרלה בפרס גדול – ובאותה הזדמנות להסביר כי עליהם לשלם מס גבוה על הזכייה, כמתחייב מהחוק. בשיחות נפרדות, הציגו את עצמם חברי הכנופיה כעורכי-דין שהציעו לקחת על עצמם את הטיפול בתשלום המס על ידי לקיחת הלוואה.
בשיטת הונאה זו הצליחו חברי הכנופיה לגנוב מהקרבנות שלהם מיליוני דולרים. הם גם התכוננו למקרה בו הם יחשפו והגו תוכנית להשמדת מסמכים הנוגעים להונאה. אך החקירה שניהל מפלג ההונאה – אז בראשות סגן ניצב דודי בר – תיעדה באמצעות מצלמות וידאו ומכשירי הקלטה שנשתלו בדירות מהן בוצעה ההונאה את כל תהליך הביצוע שלה וסיפקה ראיות מוצקות כנגד חברי הכנופיה.
סנ"צ בר תיאר כיצד הזדעזע לשמוע, במהלך חקירת החשודים, את האדישות המוחלטת אותה הפגינו כלפי הקשישים שחייהם נהרסו בעקבות ההונאה.    

לכתבה המלאה על פיענוח העוקץ הניגרי